Motionsboksning er blevet populært som aldrig før!

motionsboksning

Motionsboksning er blevet populært som aldrig før, der har aldrig været så meget fokus på kampsport som der har været de sidste par år. Det skyldes ikke mindst MMA, som er blevet en meget populær sportsgren. Samtidig er populariteten på andre kampsportsformer som eksempelvis K1 vundet frem. Hvad mange nok har lagt mærke til, er at udøverne stort set altid er i fremragende form og det har bevirket, at motionsboksning i mange forskellige former, er stormet frem i popularitet.

Der findes således ikke mange kampsportsklubber inden for fuldkontaktsport, der ikke også har et motionsboksning hold eller motionshold, hvor al fokus er på at få brændt kalorier og lære at sparke og slå. Her er ingen sparring og det har gjort sporten meget populært hos især kvinderne. Du vil også opleve at stort set alle støre fitnesskæder, har oprettet forskellige motionsboksningshold og med god grund, for efterspørgslen er stor. Træningen er utrolig alsidig og byder på kondition i særklasse, såvel som bevægelse og balance.

Hvad skal man bruge for at komme i gang?

Til alle sportsformer, er det nødvendigt med en vis mængde udstyr og det er naturligvis også tilfældet ved motionsboksning, hvis du vil prøve kræfter med det. Du kan stort set alle steder komme første gang og blot medbringe dit gode humør, men efter et par gange, forventes det at du har dit eget udstyr med. Det er sjældent at klubberne har meget låneudstyr og ofte er det gammelt, slidt og godt beskidt.

Disse 5 ting er ikke til at komme uden om

Boksehandsker hvis du skal gå til almindelig boksning, thaiboksning eller kickboksning.

Tandbeskytter – den er er vigtig de fleste steder, selvom man ikke sparrer er det normalt, at man får lov til at slå hinanden stille og roligt i hovedet, og selvom det er bløde slag, kan det hurtigt gå galt, når tænderne er med i ligningen. Sørg derfor for at få dig en god tandbeskytter, de koster stort set ingenting!

Typiske øvelser du vil blive udsat for under motionsboksning

Der er en lang række øvelser, som går igen om og om igen, til motionsboksning og almindelig boksning. Her er et par af de øvelser, du vil støde på jævnligt.

Burpees

Hvis du har prøvet kræfter med crossfit før eller har dyrket idræt, været i militæret eller været med til anden udfordrende kropstræning er du helt sikkert allerede bekendt med burpees. En burpee minder meget om en reaktionstest, bortset fra du lander på maven i stedet for på ryggen, du skal herefter op igen, hoppe og klappe i hænderne og ned på gulvet igen. Burpees er meget brugte under boksetræningen og det er reaktionsteste også, de er nemlig både hårde og udfordrende for kroppen og så stiller de krav til din reaktionsevne.

→ Kom i form til boksning med kettlebells træning

Sjipning

Kan du ikke allerede sjippe, kan det være en rigtig god idé at få øvet sig lidt inden du tilmelder dig et hold. I de større fitnesskæder er sjipningen ikke så udbredt, men træner du motionsboksning i en klub, vil sjipning være en stor del af din opvarmning. Det er ikke unormalt at man sjipper i hvert fald et kvarter til en halv time som en del af opvarmningen, kombineret med armstrækkere, mavebøjninger og rygbøjninger.

Ved sjipning udføres en lang række forskellige sjippeøvelser og du vil i det hele taget komme til at benytte sjippetovet rigtig meget, derfor kan det også være en god idé at investere i et sådan, så du kan øve dig derhjemme.

Armstrækkere / armbøjninger

Armbøjninger er en rigtig god kropsvægtøvelse som kan laves hvor som helst. De fleste klubber vil tillade dig at tage dem på knæene de første par gange, hvis du ikke har den nødvendige styrke til at tage dem rigtigt. Det er dog vigtigt du får dem lært og alle kan være i stand til at tage rigtige armbøjninger, det handler bare om at få bevægelsen indøvet og teknikken kørt på plads.

→ Læs mere om måling af din træning med Fitbit

Armbøjninger tages som regel i hobetal og det er ikke unormalt at du kommer til at tage over 100 stykker på et enkelt træningspas, det samme gør sig gældende med mavebøjninger. Derfor bør du øve både armbøjninger og mavebøjninger inden du tilmelder dig motionsboksning.

Vil du vide mere om motionsboksning og eventuelt læse lidt om hvordan du kan komme i gang derhjemme kan vi anbefale denne artikel fra Aktiv Træning.

Bedste whey proteinpulver – Den ultimative test

 

 

Line er vores fitness og hjemmetræning ekspert og skriver om alle de nye spændende træningsformer der dukker op.
Ingen Kommentarer

    Skriv en kommentar