Sandt eller Falskt: 5 Myter om proteinpulver

proteinpulver shake muskuløs mand

I takt med at fitness, bodybuilding og almindelig motionstræning er blevet mere populært i Danmark i det seneste årti, er proteinpulver blevet en mere om mere almindelig vare herhjemme i Danmark. Rigtig mange bruger proteinpulver som tilskud til deres kost for at sikre, at de får protein nok til at sikre restitution og vækst til deres muskler, og i dag finder man stort set ikke et fitnesscenter uden et vælg af proteinholdige produkter.

→ Læs vores kæmpe test over de bedste proteinpulver brands

Fakta eller myter om proteinpulver

Som følge af den brede anvendelse er der opstået en del diskussion om dette populære kosttilskud. Nogen sætter spørgsmålstegn ved produktet relevans i forhold til træning, mens andre prøve at finde eventuelle bivirkninger. I denne artikel afliver vi alle myterne og sætter fakta på plads.

“Proteinpulver kan være sundhedsskadeligt!”

Myte: Proteinpulver er ikke sundhedsskadeligt. Der går en myte om, at det skader din lever. Det passer ikke – med mindre man spiser protein i helt enorme mængder og ikke drikker nok vand til, så er protein ikke skadeligt for din lever. Det skal dog siges, at proteinpulver er et bredt begreb og kan bestå af mange forskellige typer protein, såsom whey protein (valleprotein) som kommer af mælk. Er man allergisk overfor laktose eller mælk bør man ikke indtage whey protein. I stedet kan det anbefales at bruge proteinpulver som er lavet ud af en anden slags protein, som fx. samt sojaprotein, æggeprotein risprotein og flere andre varianter. Så længe man tager det i almindelig mængder og passer på allergi og anden resistens, så er proteinpulver på ingen måde sundhedsskadeligt for dig og din krop.

 

“Proteinpulver hjælper med at øge din muskelmasse”

Fakta: Det er korrekt, at proteinpulver kan bidrage med at forøge din muskelmasse. Men det betyder ikke, at du nødvendigvis får større muskler af proteinpulver. Sund og intens træning, god kost med masser af grøntsager og vitaminer, hvile og søvn, og ikke mindst protein fra forskellige andre naturlige kilder er alle essentielle for at øge din muskelmasse. Hvorfor så bruge proteinpulver – spørger du sikkert? Jo, det smarte ved proteinpulver er 1) at det er en hurtig og nem kilde til protein efter din træning og 2) proteinpulver lavet af valle er hurtigt optagelige i dit blod, dvs. det perfekt efter træning, hvor din krop optager aller mest protein.

protein shakes

“Du man max. optage 30 gram protein efter en træning”

Fakta: Det er et faktum, at langt de fleste mennesker ikke
kan optage mere end 25-30 gram protein efter en træning. Det er endda efter en træning, at man bedst optager protein. Men derfor nytter det ikke noget, at indtage enorme mængder af protein. Det er en klassisk fejl, som rigtig mange laver, at drikke en stor proteinshake med 50 gram protein blandet op med mælk (som også indeholder masser af protein). Med det sagt, kan det være en rigtig god idé at indtage en proteinshake med 25-30 gram protein efter en træning, da din krop her har behov for hurtig optageligt proteinpulver, som whey protein er.

 

“Du har brug for proteinpulver, hvis du ønsker succes med din træning”

Myte: Du kan sagtens opnå succes med at opbygge muskler uden at bruge kosttilskud i form af proteinpulver og proteinbarer. Proteinpulver er således ikke en nødvendighed for en succesfuld træning, men skal snarere ses som en hjælp til en vigtig del af træningen – nemlig kosten. Når man træner er det vitalt at få nok protein. Mange oplever, at det kan være dyrt at få protein nok, da det kan kræve at man skal købe meget kød. Der findes dog andre gode kilder til protein, som hverken er kød eller proteinpulver – såsom æg, bønner, havregryn, mælkeprodukter etc. Men ofte er protein en nem måde at sikre, at man får sin daglige mængde protein – særlig lige efter træning hvor kroppen skal i gang med at genopbygge muskler.

 

“Løbere og udenholdenheds atleter behøver ikke proteinpulver”

løber udenholdenhedMyte: Nøjagtigt som fugle har brug for vand, så har alle atleter brug for protein? Hvis du forsøger at opbygge aerobe muskelfibre, sandsynligvis over endnu længere træningssessioner end dine muskuløse venner, så tag ikke fejl af, at din krop sulter for byggestenene til at genopbygge dine muskler. Protein er et universelt og uunværligt næringsstof, hvor vigtigheden kun overgås af vand, og et flertal af danskere er ikke indtager nok protein når det starter med at løbetræne. Så selvom du ikke træner for at bygge store muskler, kunne du stadig sandsynligvis bruge en proteinshake hver dag.

Læs flere myter om protein her:

Ingen Kommentarer

    Skriv en kommentar