Derfor skal du købe en romaskine

Måske er du allerede vild med at træne på en romaskine, i så fald kan du bare springe denne artikel over. Men hvis du går og overvejer om du skal investere i en romaskine og ikke har så meget erfaring, så lad mig give dig et par rigtig gode grunde til at komme i gang:

Læs også: Romaskine Test 2017 – vi har sammenlignet de bedst sælgende modeller

romaskine2stoRoning er effektiv og sjov træning

Roning er helt i top af træningsmetoder når det gælder kalorieforbrug og muskeltræning. Du kan forbrænde mellem 600 og 1000 kalorier i timen, alt efter din vægt og alder. Det er der meget få andre træningsformer du kan lave derhjemme der kan måle sig med. Muligheden for intervaltræning og kombinationen af styrketræning og kredsløbstræning er unik.

For du får nemlig også trænet dine muskler grundigt igennem: Ryg, ben, mave og arme får alle lov til at arbejde og du kan mærke det i kroppen bagefter. Det at du også træner med modstand og derfor styrker dine muskler, gør også at du får en ’afterburn’ effekt af din træning i helt op til 24 timer hvor du forbrænder flere kalorier uden at bevæge dig.

Roning er også sjovt. Hvis du er typen der godt kan lide den forbrænding løbebåndet giver, men synes det er dødkedeligt, så er romaskinen et godt alternativ. Med roning bruger du langt mere af din krop, der er en klar fornemmelse af at bevæge sig, der er teknik man kan forbedre, muligheden for at måle sin hastighed, antal tag pr. minut, rytme og tempo. På nogle maskiner kan du ro om kap med dig selv og dine tidligere tider. Du kan ro i længere stræk eller kortere hårde intervaller. Tiden føles meget kortere på en romaskine end på et løbebånd og langt, langt mere afvekslende.

RomaskineRoning er skånsomt for knogler og led

Hvis du som jeg er færdig med 20erne (og måske 30erne eller 40erne) og begynder at blive mere øm og få flere skader, så er roning også en god løsning. Jeg har ofte fået anbefalet af læger og fysioterapeuter at ro, i stedet for at løbe. Roning har ingen stød til knogler og led. Bevægelserne er bløde, kontinuerlige og naturlige. At ro er noget af det mest naturlige din krop kan gøre, da du reelt bruger samme bevægelser som når du løfter noget op eller går ned i hug og op igen.

En anden god ting er at du med romaskinen får trænet dine største muskler i ryg, baller og ben godt. Det er rigtig godt for dig der er lidt ældre og vil undgå rygproblemer eller dårlig positur. Det er også godt for dig der sidder meget ned og arbejder på kontor. Roning giver dig en rygtræning som du normalt ville bruge vægtløftning til – for eksempel dødløft – men uden den samme risiko for at gøre øvelsen forkert og komme til skade.

Fit man working out on rowing machine at the gymRomaskiner er praktiske og god værdi for pengene

Romaskiner fylder ikke ret meget, kun i længden, men netop deres smalle størrelse gør at de er nemme at få plads til i kælderen, bryggerset eller garagen. De kan stilles på højkant og sættes i et skab og kan flyttes rundt meget nemmere end en motionscykel eller løbebånd.

Så er der prisen. Ja, romaskiner koster en del penge, især hvis du skal have en af de gode modeller med magnetisk modstand eller luftmodstand. Et par tusind skal du af med for at få en god maskine og hvis du vil have en Concept 2 romaskine, den du ser i fitnesscenteret, så er det nærmere titusind. Alligevel mener jeg at en romaskine er god værdi for pengene uanset om det er modellen til 3000kr eller 10000kr, for du får en full body træningsmaskine der både træner dit kredsløb og dine muskler i et. Hvis du alligevel vil træne hjemme, så sparer du også dit fitnessmedlemskab og tjener den derfor ind i løbet af et par år. Mest af alt handler det om hvad du får ud af det. Der er ingen tvivl for mig om at romaskinen er hjemmetrænerens suverænt bedste valg. Det er sjovt, det er hamrende effektivt og det er sundt. Det koster ja, men det er heller ikke TV-Shop skrammel vel?

Eric er ivrig roer på vandet om sommeren og til vinter i træningslokalet. Han skriver om romaskiner og rotræning.
Ingen Kommentarer

    Skriv en kommentar