Forbrænd mange kalorier på kort tid – 3 øvelser der ikke er løb

Efter at have været på ferie havde jeg tabt mig 2kg og det skyldtes ikke mindst at jeg og familien havde fået gået rigtig mange kilometer hver dag. Måske helt op til 8-10km om dagen, men når jeg så på hvor lang tid det tog, så var det flere timer om dagen. Det samme problem har jeg ofte stødt på i fitnesscenteret. For en der ikke er glad for at løbe og heller ikke god til det, der tager det uendelig lang tid at forbrænde de der 600-800 kalorier der skal til for at smide nogle hurtige kilo. Derfor har jeg sat mig for at undersøge præcis hvilke øvelser og typer motion der forbrænder max kalorier pr. tid brugt og ikke mindst nogle øvelser som alle kan lave uanset om de er gode løbere eller ikke. Resultatet er her:

Rotræning i intervaller – op til 800 kalorier i timen

romaskine2stoMin favorit når der virkelig skal forbrændes nogle kalorier er rotræning. Det er helt vildt effektivt og belaster ikke knæ og skinneben som løb gør det. Ifølge Harvard Health magasinet kan en roer på 80kg forbrænde op til 750 kalorier i timen ved ‘intens’ roning. Det kan man også forbrænde ved løb, men forskellen er at kun eliteløbere kan holde til så højt et tempo uden af få ondt i  ben, knæ og skinneben, mens man på romaskinen ikke bliver ramt af samme problem. Løsninger er hardcore intervaltræning for eksempel 5 x 10 minutter på romaskinen hvor du giver den fuld gas eller bygger op som en pyramide med din hastighed. Samtidig styrker du også din muskulatur i ryg og ben, som så igen forbrænder flere kalorier.

Læs også: Romaskine Test 2017

Læs også: Derfor skal du købe en romaskine

Sjipning – op til 600 kalorier i timen

sjippetovHvorfor i alverden står boksere i hele verden og sjipper hver eneste træning, når nu vi i dag har så mange smarte fitnessmaskiner? Svaret er at sjipning er hamrende hård træning og giver jern-kondi. Det giver også bedre fodarbejde i en boksering, men det er nok ikke så relevant for de fleste. Men et godt gammeldags sjippetov er faktisk en af de bedste træningsmetoder til hurtigt at forbrænde kalorier og det er noget du kan gøre derhjemme uden problemer.

Det amerikanske magasin Shape.com har en fin artikel om hvordan du skruer en sådan træning sammen på bare 2×10 minutter som forbrænder 200 kalorier. Gør du det hver dag forbrænder du 1400 kalorier ekstra på en uge. Det svarer til 1 kg rent fedt om måneden og det bare ved 20 minutters træning om dagen.

Kettlebell swings – op til 700 kalorier i timen

Kettlebells er et hit og du har sikkert set dem i fitnesscenteret. Oprindeligt blev kettlebells brugt af Russiske atleter som træning der både styrkede kondition og styrke på kort tid. I dag bliver de brugt i træning rigtig mange steder. Et studie i forskningsmagasinet Journal of Strength and Conditioning Research fandt at man ved at træne i 3×10 minutters træningspas kunne forbrænde 350 kalorier. Mere præcist lavede man 10 såkaldte (russiske) sving og derefter 10 sumo dødløft (det vil sige dødløft med bred fodstilling). Gentag dette i 10 minutter og hold så 3 minutters pause.

Det gode ved kettlebells er at du kombinerer styrketræning med konditionstræning. Styrketræning har som bekendt en såkaldt ‘afterburn’ effekt. Det vil sige at du i op til 48 timer efter du har trænet forbrænder flere kalorier end du ellers ville. For konditionstræning alene varer denne effekt kun ca. 5 timer. Desuden er kettlebel træning skånsom fordi du bruger naturlige bevægelser uden ryk.

Hvis Kettlebell swings har fanget din interesse, så husk at læse vores guide til billige kettlebells til hjemmetræning

Johan er ivrig Crossfit atlet og styrkeløfter. Han skriver om styrketræning, Crossfit og vægtløftning.
Ingen Kommentarer

    Skriv en kommentar