Hos Netfysioterapi.dk undersøger vi forskellige tests af annoncefinansierede produkter tilgængelige på nettet, og samler dem sammen så du kan få alle resultater i én komplet artikel.

Sidst opdateret den

Mens træning i sig selv kan være en fantastisk måde at styrke kroppen på, således led og muskler kan klare mere, så er der desværre også en risiko for at få sportsskader. Nogle vil være mere disponerede for skader end andre, og det kan der være forskellige årsager til. Et er dog sikkert, og det er, at det kan ske for enhver. 

Vi vil i denne artikel gennemgå, hvordan man kan blive fri for sportsskader. Derudover vil vi gå i dybden med nogle af de typiske sportsskader, der kan opstå, og give eksempler på nogle produkter der her kan være en stor hjælp.

Forebyg sportsskader med opvarmning

Noget af det vigtigste, når du ikke vil have sportsskader, er en god opvarmning af kroppen. Det opvarmningen gør, er måske ikke så overraskende at øge din kropstemperatur. På den måde forbereder du nemlig led og muskler på den højere belastning. Med en god opvarmning vil du blive mere smidig, mobil og stabil.

Hvordan din opvarmning skal se ud kan afhænge af din sportsgren, og om du i forvejen døjer med sportsskader. Det kan altså være en god idé at lave lidt research om lige netop din situation. Der er dog nogle grundlæggende principper, der er værd at have med, uanset hvordan du varmer op:

  1. Start stille og roligt ud, så kroppen kan følge med uden at blive overbelastet af selve opvarmningen. Her kan man for eksempel begynde at rulle leddene og få pulsen lidt op eventuelt ved lidt løb. Sørg for at aktivere hele kroppen for at få kredsløbet i gang.
  2. Herefter kan du begynde at fokusere på de vigtigste muskelgrupper i lige netop din træning. Man kan eventuelt lave nogle øvelser, der imiterer din træning. 
  3. Til sidst kan det også være en god idé at lave nogle relevante udstrækningsøvelser. Det er dog vigtigt ikke at gøre, før kroppen allerede er godt opvarmet.

En god opvarmning behøver ikke at tage lang tid. 15 minutter vil typisk være nok. Hvis du i løbet af din træning bliver kold, fordi du for eksempel holder pauser, så tag dig tid til igen at blive varm. 

Pas på dine led for eksempel med wrist wraps 

Når du styrketræner, er det desuden vigtigt at passe på leddene og måske især håndleddene. Det kan du med kompressionsbind. De sidder stramt om håndleddene, så man vil komme til at spænde. Det leder til et stærkere og mere sikkert greb om en eventuel vægt. 

Nedenfor finder du eksempler på to forskellige typer af wraps, der begge kan styrke dig i din træne, og som både kan hindre en sportsskade og hjælpe mod en allerede eksisterende sportsskade i håndleddet.

BfR Professional MORE-REP – En smart løsning i form af et bind


MORE-REP 12” Wrist Wrap BlackHvis du aldrig har benyttet dig af denne form for tilbehør, så er det måske ikke umiddelbart til at se, hvordan netop denne model fungerer. Men MORE-REP giver dig en suveræn støtte, både når du har med de lavere løft at gøre, og når du skal op og slå dit max løft. 

Det er egentlig meget simpelt at benytte, for du skal blot binde dine håndled stramt ind, så du kan mærke at de spænder op. Der findes velcro hele vejen rundt, som gør det nemt at fæstne bindet. 

Udover det skal du binde denne type af bind om vægtstangen.

Der findes i øvrigt en løkke specielt til din tommelfinger, så den kan få lidt friere bevægelig for et bedre greb.

Uanset om du er mand eller kvinde, om du har store eller små hænder, så vil dette være en nem løsning, der passer til dig. Du får nemlig en bredde på 8 cm og en længde på hele 30 cm. Så kan du netop selv tilpasse det præcis til dig. 

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

 

Harbinger Pro Gloves – En enkel, men sikker løsning i form af en handske


Harbinger Pro Wrist Wrap Gloves Black

Alternativt til et decideret bind kan man også bruge handsker som disse af mærket Harbinger. De kræver ikke helt så meget at tage på, da de ikke bindes om vægtstangen. Det skal blot sidde stramt om dine hænder. 

Handsken er lavet af læder, der skaber en god friktion, så du kan have et godt og sikkert greb om vægten. 

Dine fingerspidser er stadig ude af handsken, hvilket også bidrager til det gode greb.  

Omkring selve håndleddet binder du så bindet, så det trykker og skaber en spænding. 

Som det bliver klart med disse to modeller, så er formålet altså, at dine håndled får den optimale støtte, så du ikke bliver udsat for nogen form for sportsskade. 

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

 

Hold en korrekt holdning

En ting, der også er ekstremt vigtigt, når vi ikke vil have sportsskader, er at holde en korrekt holdning både i og uden for træningscentret. 

Er du i tvivl om, hvorvidt du har den korrekte form i din styrketræning, så prøv at mærke efter, om hele din krop er aktiveret. Når du laver bænpres, så vil man måske umiddelbart fokusere på armene, men et godt bænpres kræver også, at blandt andet mavemuskler og ben kommer i arbejde for ikke at nævne alle de store muskelgrupper. 

Når du aktiverer hele kroppen, vil du i øvrigt øge balancen, og det er ikke utænkeligt, at du vil opleve, at du kan løfte mere, end du troede. 

Vigtigst af alt så sørg for at researche, de øvelser du laver. Hvis du træner med dine venner, så pas også på med at tage deres ord for gode varer. Der er desværre masser af misinformation i fitnessverdenen.

Et træningsbælte kan være et godt våben mod sportsskader

Der er delte meninger om trænings- eller styrkebælter, og dette skyldes i høj grad misinformation, for de kan være et godt middel i kampen mod sportsskader. Det er der flere grunde til.

Hvis du er interesseret i at bruge et styrkeløft bælte eller at vide mere om, hvordan de kan være et godt våben mod sportsskader, så er her nogle forslag til gode modeller.

Harbinger Neopren Bælte – Et bælte i mange størrelser


Harbinger Poly Bælte Herre Small

Harbinger er et mærke, der har specialiseret sig i at lave træningsudstyr som for eksempel bælter. Derfor har de altså også rigtig god forstand, på det de laver, og det er tydeligt med dette styrkebælte. Her ser vi nemlig et bælte, der gør præcis, som det skal, og støtter dig i din træning.

Du vil typisk bruge et bælte som dette, når du står over for dine helt store løft (ca. 85 % af dit max løft). Det kan forbedre din præstation, i og med at det aktiverer mavemusklerne.

Man har fra producentens side taget højde for, at mennesker og styrkeløftere kommer i forskellige størrelser, så det gør dette bælte naturligvis også. 

Det findes i small, medium, large og extra large til mænd og extra small, small og medium til kvinderne. Således kan det altså passe til en talje på mellem 61 og 106,7 cm. Her er det vigtigt at huske på, at styrkebæltet skal sidde meget stramt om taljen. 

Bredden på dette bælte er 12,7 cm.

Harbinger Neopron-bæltet er lavet af nylon, og det fæstes meget nemt ved hjælp af velcro.

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

 

Gasp Power Belt – Et bælte af højeste kvalitet


Gasp Power Belt Black/Flame

Gasp er også et mærke, der laver suverænt træningstilbehør. De har fokus på styrketræning og bodybuilding, og som de selv siger det, er deres produkter specifikt egnet til dem, der virkelig tager deres træning seriøst. 

Nogle tror fejlagtigt, at et styrkebælte som dette betyder, at du ikke skal yde den samme indsats i dine løft, og at man derfor snyder sig selv, men det er ikke sandt. Et bælte hjælper dig til at spænde i de rigtige muskler. Du skal stadig sørge for at løfte korrekt.

Det gælder også Gasp Power-bæltet. Det er et styrkebælte af meget høj kvalitet, som er lavet til dig, der netop kun er på udkig efter noget af det bedste. 

Du kan få bæltet i størrelserne:

  • Medium
  • Large
  • Extra Large
  • Extra Extra Large 
  • Extra Extra Extra Large

Vidden er sæledes på mellem 75 og 120 cm. Det vidner måske også om, at det er et bælte til dem, der allerede er godt i gang med deres træning. 

Selve bæltet er lavet af ægte læder med en tykkelse på hele 1,3 cm. Det giver bæltet sin særlige styrke.

Det er i øvrigt nemt at spænde af og på, da det har et klassisk bæltespænde uden nikkel.

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

 

Better Bodies Basic Gym Belt – Et bælte med velcro


Better Bodies Basic Gym Belt Khaki Green

Better Bodies, som står bag dette styrkebælte, har ligeledes leveret et godt produkt. Denne model har et smart design, hvor bæltet er større for- og bagtil, end det er i siderne. På den måde sidder bæltet rigtig godt på kroppen og spænder på de rigtige steder. 

Med et styrkebælte som dette kan du forhindre sportsskader, fordi det hjælper dig på vej til et bedre og mere korrekt løft. For det første vil du helt naturligt komme til at spænde i de korrekte muskler, så det bliver sværere for dig at løfte forkert og bruge de forkerte muskler. Det er dog stadig vigtigt, at du har fokus på at løfte korrekt.

Højden på Better Bodies Basic Gym-bæltet bliver hele 14 cm bagtil. Det er altså et bælte, der er designet til at give brugeren den optimale støtte. 

Det fås desuden i forskellige størrelser, så der findes en model til hver krop. 

Bæltet spændes fast ved hjælp af velcro. Derfor er det altså ganske let at tage af og på, og så sidder det fast og sikkert, når det er i brug. 

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

Knee Sleeves kan både beskytte og afhjælpe sportsskader

Et af de typiske led der kan udvikle en sportsskade, når vi begynder at presse det, er knæet. Hvis du har din vanlige gang i et fitnesscenter, eller nogensinde har været til en håndboldtræning, så har du sikkert set nogen med kompressionsbind om knæet.

Hvis du vil være fri for knæskader, eller hvis du allerede døjer med ømme knæ, så læs med her for eksempler på nogle af de bedste kompressionsbind på markedet.

Select elastik knæbind – En prisvenlig og god løsning 


Select Elastik Knæbind

Denne model er udviklet af Select, som er et dansk mærke, der især producerer produkter til boldsport. Deres støttebind er dog også fremragende, hvis du er mere interesseret i styrketræning. 

Dette støttebind er lavet af elastik, så det lægger et godt pres omkring dit knæ. På den måde får knæet den optimale støtte, så det bedre kan klare presset.

Man kan både få gavn af denne støtte i fodbold, som er kendetegnet ved mere eksplosive bevægelser, og i for eksempel dødløft, hvor man lægger et mere konstant pres på knæet. 

Netop denne model koster heller ikke alverden, så det kan være en god investering, hvis du ikke allerede døjer med en sportsskade.

Denne model kommer i størrelserne:

  • Small
  • Medium
  • Large
  • Extra Large

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

66Fit Elite Knee Support – Støtte til et forstuvet knæ


66Fit Elite Knee Support

Dette støttebind, som er lavet af 66Fit Elite, er produceret til dagligt brug. Det sidder godt og behageligt på knæet, og så giver det dig naturligvis præcis den støtte, som dit knæ har brug for, når du udsætter det for diverse øvelser. 

Uanset om det er let træning, eller om du virkelig går til den, så kan denne knæstøtte give dig en god beskyttelse mod sportsskader. 

Knæstøtten kan også bruges, hvis du allerede døjer med en mindre forstuvning eller måske en skade i senerne.

Den findes blot i én størrelse, som kan passe til stort set alle. Man skal nemlig selv spænde det ind omkring knæet ved hjælp af stropperne.

 

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

Select knæbind til springerknæ – Giver både støtte og bevægelighed


Select Knæbind Til Springerknæ

Det sidste eksempel vi har, er også fra Select. De laver nemlig nogle produkter, som mange er meget glade for.

Modellen her er beregnet til springerknæ men kan bestemt også bruges i andre tilfælde.

Den giver en optimal støtte for knæet, som kan være helt essentiel, når man skal genoptræne efter en sportsskade. 

Materialet på denne model et lag neopren på 4 mm. Også bagsiden består af neopren. Det betyder, at knæet både får en god bevægelighed og mulighed for at ånde.

Denne model findes i størrelserne:

  • Extra Small
  • Small
  • Medium
  • Large
  • Extra Large
  • Extra Extra Large

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

Select kompressionsknæbind til håndbold – En mere avanceret løsning


Select Kompressionsknæbind Til Håndbold

Modellen her er særligt egnet til håndboldspillere, der i deres spil oplever mange eksplosive bevægelser, som for eksempel spring. Det betyder dog ikke, at det kun er håndboldspillere, der kan få glæde af det.

Knæet vil nemlig kunne få en suveræn støtte, som også kan bruges til mindre eksplosive bevægelser. Hvis dit knæ ikke helt kan følge med til dine squats, så kan du give det den optimale støtte ved hjælp af kompression. 

Det der sker, når knæet kommer i et kompressionsbind, er, at der vil komme mere gang i blodcirkulationen. Udover det så vil du også opleve, at dine bevægelser bliver nemmere og mere stabile. Det er nemlig netop, når vi mister denne stabilitet, at vi virkelig risikerer at få en sportsskade.

Da dette er et mere avanceret produkt end visse andre, så kommer det også til en højere pris. Det kan dog være en vigtig investering som sportsudøver.

Denne model er beregnet til kvinder og kommer i størrelserne:

  • Extra Small
  • Small
  • Medium
  • Large
  • Extra Large
  • Extra Extra Large

Adidas Performance knæstøtte – For en sikker genoptræning


Adidas Performance Knaestotte

Også Adidas har lavet et godt produkt, der både kan beskytte dig mod og afhjælpe en sportsskade. 

Denne knæstøtte er egnet til dig, der ikke vil hindres i din præstation, men som stadig vil genoptræne dit knæ sikkert og fornuftigt. Du skal altså ikke gå på kompromis med din præstation, men du skal heller ikke frygte, at du hverken udvikler eller forværrer en sportsskade.

Med kompression kan du få gang i blodcirkulationen, som kan afhjælpe skader. Derudover kan det også forberede knæet på den øgede belastning, der kommer med din træning.

Akutte sportsskader

Skulle du være så uheldig, at du alligevel kommer til at lave en forkert bevægelse, der leder til en akut skade som for eksempel en forstuvning, så læs med her. Når denne skade opstår, skal man hurtigst muligt implementere PRICE-princippet.

Price-princippet kommer fra engelsk og er et akronym, der står for:

  • Protection
  • Rest
  • Ice
  • Compression
  • Elevation

Først skal du altså sørge for at beskytte skadestedet. Det gør man, så man ikke risikerer yderligere skade. Her vil man for eksempel lægge en skadet skulder i en slynge eller lignende.

Det næste punkt er hvile. Det hænger i høj grad sammen med beskyttelse, da formålet er, at man ikke bevæger skadepunktet og derved forværrer skaden.

Derefter kan man lægge is på skadepunktet i op til 20 minutter hver 2. til 3. time. Når man lægger is på en sportsskade, kan man neddæmme inflammationen og derved smerten. Det kan dog være en god idé for eksempel at vikle et håndklæde om isen, da man ellers risikerer at få forfrysninger. 

Næste punkt er trykforbinding. Det kan for eksempel være i form at et elastikbind omkring en forstuvet ankel. Det minimerer hævningen.

Endelig vil man sørge for løfte skadestedet over hjertets højde, så der ikke kommer for meget blod til skadestedet.

 

Se vores artikel om: Såler | 4 sportssåler til øget komfort | Se dem her!

Se vores artikel om: Slyngetræner | Se de 7 bedste slyngseler og ophæng

Læs også vores artikel om: TRX øvelser | Find de bedste TRX øvelser til hjemmetræning

Se også denne artikel på myprotein.dk: De 10 mest almindelige sportsskader | Undgå og overvind dem

Denne side er anmeldt af: Kasper Vestergaard Rating 5/5

Dette indlæg har fået NAN stjerner baseret på 0 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm dette indlæg
Forfatter

Redaktionen i Obsidian Media har ét simpelt formål: At skabe verdens bedste forbrugermagasin til formål at hjælpe de danske forbrugere med vejledning om forbrugsgoder. Alle vores artikler er udarbejdet af vores skribenter i samarbejde med vores research-team, som der har indsamlet data og udvalgt produkter. Artiklerne er derved baseret på omfattende og grundige research-processer, hvor vi samler alt relevant information og data på de respektive produkter og ydelser, så du som læser vejledes på bedst mulig vis.

Skriv en kommentar