Sidst opdateret den

Hurtigste vej til en god numse og kalorieforbrænding

God numse og meget højt kalorieforbrug – det er hvad du får med en stepmaskine. Ifølge AktivTræning.dk forbrænder stepmaskinen op til 625 kalorier i timen. Det er mere end alle andre fitnessmaskiner undtagen løbebåndet. Det vil nok overraske de fleste, der sværger til romaskine eller crosstrainer der da også nok forbrænder mere som hjemmemaskiner. Endnu bedre bliver det at stepmaskiner til hjemmebrug er meget billigere end de andre fitnessmaskiner. De fylder også mindre og er super nemme at finde frem foran dit TV og stille væk igen. Et afsnit af din yndlingsserie og så er du godt på vej. Nedenunder har vi testet nogle populære modeller og sammenlignet priser.

Abilica CoreStep 360 – Den perfekt stepmaskine til hjemmebrug

Abilica CoreStep360 stepmaskine

Abilica CoreStep 360 har fået navnet fordi det er en ’cirkel stepper’, det vil sige at du træder ud til siden i en halvcirkel ligesom du sikkert kender det fra fitnesscenteret.

Ud over at træne baller, lår og lægge, træner den derfor også din hofte og mave. Med en pris på ca. 900 kr er den også dyrere end Ministep, men den er så også i en del bedre kvalitet.

Fordi du kan vende den rundt får du også mere afveksling i din træning

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

Bowflex Max Trainer M5

Bowflex Max Trainer M5

Ligesom ovenstående maskine kan denne snildt forveksles med en crosstrainer. I dette tilfælde er det dog rigtigt spottet. Denne maskine står for en unik kombination af en crosstrainer og en stepmaskine, hvorfor maskinen har taget det bedste fra begge verdener.

Bowflex udtaler, at denne maskine forbrænder op til 2,5 gange mere end et løbebånd eller end hvilket som helst anden crossfit. Deres forbrugere havde på 30 minutter forbrændt op til 600 kalorier mere end forbrugeren på løbebåndet. Altså får du en meget mere effektiv træning end på andre lignende maskiner.

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

 

Selvfølgelig er denne ’stepmaskine’ noget dyrere end alle andre i testen, men man får ofte også hvad man betaler for, og hvis man søger det bedste af det bedste, skal du selvfølgelig heller ikke snydes. Med i købet får du mulighed for Bluetooth tilslutning, Max Trainer appen, Håndpulsmåler og trådløst pulsbælte samt en holder til din tablet.

Den bedste stepmaskine/crossfit i denne test, men også den dyreste. Du får hvad du betaler for. Som i dette tilfælde er et monster af en maskine.

Hvad er fordelen ved en stepmaskine?

Hvorfor skal du vælge en stepmaskine til hjemmebrug og ikke en crosstrainer, romaskine eller motionscykel? Det er flere rigtig gode grunde til:

kvinde på stepmaskinePraktisk, lille og billig

Hvis du køber en af de almindelige små stepmaskiner til hjemmet – og ikke et monstrum som i fitnesscenteret – så skal du faktisk ikke af med ret mange penge, der er flere gode modeller til under 1000 kr. Lige vigtigt er det at stepmaskinen ikke fylder noget og ikke vejer noget. Det gør at du bare kan hive den frem i stuen og bruge den mens du ser TV eller lytter til musik. En super nem måde at få noget hurtig cardio træning uden at du skal ud af døren eller ud i garagen. Bor du i lejlighed og derfor ikke har meget plads er det næsten også den eneste der er plads til og som ikke generer underboen for meget.

Skånsom for dine led og knogler

Stepmaskiner går for at være meget skånsomme for led og knogler. Der er ikke nogen voldsomme bevægelser og heller ikke nogen stød som ved løb eller aerobics. Men stepmaskinen kan godt give lidt smerter i knæene for en begynder der ikke er vant til bevægelserne. Det er ikke anderledes end ved cykling for en der ikke er i træning.

Træner balder, lår og mave

At gå og løbe i trapper har været brugt meget længe af atleter der vil forbedre deres muskler i underkroppen. Det er simpelthen hamrede effektivt at gå i trapper og det simulerer stepmaskinen. De fleste piger der bruger stepmaskine er glade for at det træner deres bagdel, men stepmaskinen træner altså også lår, hofter og mave, i det hele taget får hele underkroppen en træning. Bruger du træningselastik kan du samtidig få trænet din overkrop også.

Sådan træner du rigtigt på stepmaskinen

Et forslag til træningsprogram kunne være dette: Begynd med 5 minutters opvarmning på lav intensitet – du bør her være i stand til at føre en normal samtale. Øg så intensitet med et niveau i et minut. Gå tilbage til din opvarmnings intensitet i 1 minut. Øg intensiteten lidt mere end sidste gang. Bliv ved med at skifte mellem hurtigt og langsomt indtil du når en hastighed og modstand hvor du ikke længere kan føre en samtale. Du behøver ikke gøre præcis sådan, men formålet er at bruge intervaller – svingende mellem hurtig og hård og langsom og let – fordi det er en meget effektiv måde at forbrænde kalorier.

Det er også vigtigt at du bruger den rigtige teknik.

  • Hold din krop oprejst, med hofterne lige over dine ben, hold dine arme langs siden som om du går eller bøj dem i 90 grader.
  • Tryk ned med hele din hæl hver gang. Det får dine baller og lår til at arbejde maksimalt. Lad være med at skubbe hele vejen ned eller komme hele vejen op på hver bevægelse. Det kan nemlig belaste dine hofter for meget.
  • Hver fokuseret på at stramme i ballerne hver gang du trykker hælen ned. Det er det der giver dig en flot numse. Livestrong har også skrevet en artikel omkring hvordan stepmaskinen giver dig en flot numse. Læs den her: Are Steppers Good for the Butt?

 

Se også: Romaskine testen, Løbebånd test og Crosstrainer testen

Denne side er anmeldt af: Jacob M. Mikkelsen 10/10

This post has a rating of 4.56 stars based on 9 reviews from our users.
Rate this post
Forfatter

Line er vores fitness og hjemmetræning ekspert og skriver om alle de nye spændende træningsformer der dukker op.

Skriv en kommentar