Træningshandsker, kalk eller straps? Sammenligning og billigste priser

Er du træt af at få hård hud og rifter når du træner? Måske synes du det er svært at gribe ordentlig fat om vægte og andet motionsudstyr når du sveder og pulsen er høj. Løsningen er ligetil, træningshandsker, wrist straps og kalk er lavet lige netop for at hjælpe dig med dette, men hvad skal du vælge? Nedenunder finder du en introduktion til hver af dem og vi har også sammenlignet priser fra danske webshops, men for at gøre det helt kort: Vælg træningshandsker hvis du vil beskytte din hud og hænder, kalk hvis du skal løfte tungt og straps hvis du vil isolere din ryg og skuldre i bodybuilding.

Træningshandsker

-> Bodyman.dk har det største udvalg af træningshandsker fra Casall, Betterbodies og Elite Glove til både herrer og damer <-

træningshandskerTræningshandsker har to formål: At give dig et bedre greb om vægte, kettlebells og andet udstyr og lige vigtig at beskytte dine hænder og hud imod hård hud, rifter og andre hudproblemer som træning kan give. Handskerne er lavet i holdbart og slidstærkt materiale og har oftest en ru håndflade der giver et bedre greb.

Hvornår er træningshandsker det rigtige valg? Når du vil beskytte dine hænder først og fremst og ikke synes at hård hud (på engelsk ’callus’) på håndfladerne og rud-afrivninger er pænt eller behageligt. Desuden beskytter handsker også mod diverse uhygiejniske smitter fra motionscenteret (man kan desværre samle en del op). Handsker giver dig også et bedre greb når du løfter vægte end hvis du løfter uden.

Her vil jeg lige sige at hvis dit formål er at løfte så meget som muligt og du er ligeglad med at få hård hud, så er kalk helt klart det bedste valg. At bruge handsker handler derfor også om komfort og beskyttelse, det er i virkeligheden det bedste argument for at bruge dem.

En del ’hardcore’ vægtløftere i styrketræning og CrossFit har ofte en ret nedladende holdning til træningshandsker som anses for at være lidt ’piget’, men ærlig talt er der ikke nogen grund til at lytte til dem. Hvis du gerne vil beskytte dine hænder og få et bedre greb, så er handsker et helt fint valg og de bliver også brugt af adskillige top atleter hos for eksempel CrossFit.

Leder du efter handsker til damer? Her er et par udvalgte populære modeller:

Betterbodies dame fitness handsker

Træningshandsker til kvinder. Fås i sort/lyserød og sort/lyseblå.

112 DKK

Bodyman.dk
Kettler Træningshandsker Dame

Træningshandske med godt greb til damer fra Kettler. Fås i sort med materiale der ånder og nem at tage af og på-

219 DKK

Billigsport24.dk

Kalk

-> Køb kalk for 20 kr hos Bodyman.dk

-> Køb flydende kalk for 60 kr hos Bodyman.dk

Kalk er essentielt tilbehør for den seriøse vægtløfter og bruges især til dødløft, pullups og diverse clean øvelser (powerclean, clean and press/jerk, snatch). Der kommer et tidspunkt for enhver vægtløfter hvor grebet med bare hænder simpelthen ikke slår til. At løfte tungt på især dødløft kræver simpelthen at man har et perfekt greb. Føler man at grebet svigter så kan resten af kroppen ikke give maksimalt.

kalk

Det er her kalk kommer ind og hjælper. Kalk fjerner al fugt fra dine hænder og stand, det vil sige, ingen sved og kalk giver fornemmelsen (og effekten) af at du har fuldstændig fat på din vægtstang og virkelig kan klemme til.

Det er ikke ualmindeligt at kunne løfte 20kg mere på dødløft første gang man prøver med kalk. På tungere løft er det ganske enkelt nødvendigt.

Kalk fås i to forskellige versioner, begge er billige: kalk på pulverform og flydende kalk.

Kalk i pulverform er den mest almindelige type, men sviner en hel del og af samme grund er mange af de store fitnesscentre ikke så glade for at man bruger det. Jeg plejede selv bare at have det med i en pose og holdt mine hænder i den når jeg påførte. Pulverkalk fås enten som rent pulver eller som en del af en ’bold’ som man trykker på.

Flydende kalk er alternativet til netop dem der ikke kan bruge pulverform i deres træningscenter. Det virker næsten lige godt og sviner ikke. Hvordan det rent kemisk fungerer skal jeg ikke kunne sige, men det virker, dog ikke helt på samme måde. Den flydende kalk smøres ud i hænderne og stivner så hurtigt. Faktisk virker det som at det suger al fugt og tilbage har du en lidt harpiks agtig fornemmelse. Flydende kalk holder ikke lige længe som pulverform og kræver oftere ny påføring, men fordelen er selvfølgelig at det sviner langt mindre.

Straps

-> Straps finder du blandt andet hos Bodylab.dk og Bodyman.dk

Straps er ligesom træningshandsker lidt kontroversielle blandt vægtløftere. Det skyldes at de er effektive og at man som lidt ny vægtløfter derfor kan komme til at tage flere kilo på vægtstangen end man egentlig burde. Det kan især være farligt i dødløft eller (gud forbyde det) i powercleans. Straps fungerer ved at man fører sin hånd igennem en løkke der så strammes om sit håndled. Derefter vikler man straps om sin vægtstang. Resultatet er at man næsten hænger sammen med vægtstangen.

straps

Straps giver mulighed for at løfte væsentlig flere kilo fordi grebsstyrke ikke spiller ind på samme måde. Det er godt, men ikke hvis man tager for mange kilo på dødløft og kommer til skade.

Hvornår skal man så bruge straps? Det er der mange svar og meninger om. De fleste mener at straps er gode til løft hvor du vil fokusere på enkelte muskler uden at din grebstyrke kan holde dig tilbage. Det kan være dødløft for bodybuilding formål (ikke styrkeløft formål), diverse varianter af shrugs eller halve dødløft, men jeg har også set olympiske løftere bruge dem i træning. Det vil jeg dog stærkt fraråde – altså at bruge straps til clean øvelser – da risikoen for skade er meget stor.

Johan er ivrig Crossfit atlet og styrkeløfter. Han skriver om styrketræning, Crossfit og vægtløftning.
1 Comment
  1. Svar M. L. R. Lausen 1. februar 2018 at 6:58

    Da jeg ikke kan bruge mine håndled ordenligt ifm. armbøjninger og når jeg står på hænder, så gør jeg dette på knoerne. Har du en anbefaling til et par handsker, så jeg ikke får sår på mine hænder?

Skriv en kommentar