Alt hvad du skal vide om massage
Guide om massage (2022)

Massage er en form for terapi, der anvender forskellige former for fysisk berøring for at slappe af, genoplive og helbrede kroppen. Massage har en lang række fordele for krop og sind og er en af de mest populære behandlinger på kurbade. Massage virker på forskellige måder til at forbedre den enkeltes generelle sundhed. Den kan lindre spændinger i musklerne, øge blodcirkulationen, stimulere den dybe cirkulation, producere endorfiner og give komfort og tryghed. Massage er en fantastisk måde at forbedre dit generelle velbefindende på.

Hvor mange typer af massage er der?

Der findes en lang række forskellige typer massage, som alle har deres egne fordele. Svensk massage er en af de mere populære typer og er kendt for sine afslappende egenskaber. Thaimassage er bedst for folk, der ønsker en mere aktiv form for massage og ønsker at reducere og lindre smerter og stress. Massagen kan også hjælpe med at forbedre fleksibilitet, cirkulation, energiniveauer og meget mere. Prænatal massage er en anden populær type, som kan være nyttig for kvinder under graviditeten. Stolemassage er bedst for folk, der ønsker en hurtig massage, der fokuserer på nakke, skuldre og ryg. Andre typer massage omfatter sportsmassage/muskulær massage, massage med varme sten, indisk hovedmassage, watsu, shiatsu, lomi lomi, ayurvedisk massage, lymfedrænage, aromaterapi massage, dybdegående massage, refleksologi, akupressur, myofascial release terapi og triggerpunkt massage. Forskellige typer massage giver forskellige fordele, så det er vigtigt at vælge den rigtige type massage for dig.

Hvad gør massage for musklerne?

Fordelene ved massage er omfattende og påvirker mange dele af kroppen. Massage hjælper med at slappe af og løsne op for spændte muskler, hvilket kan bidrage til at forbedre bevægelsesfriheden og ledfunktionerne. Massage bidrager også til at mindske spændinger i de muskler, der støtter vejrtrækningen, hvilket kan mindske symptomerne på luftvejssygdomme som f.eks. astma. Massage fremmer også en bedre kropsholdning og tilskynder patienterne til at deltage i stræk- og styrkeøvelser for at forbedre deres tilstand. Musklerne har også gavn af massage ved at øge blodgennemstrømningen og næringsstofferne, hvilket bidrager til at forebygge og reducere muskelsmerter og spændingshovedpine. Massage har også en positiv virkning på fordøjelsessystemet ved at stimulere peristaltik og øge fordøjelsesmotiliteten. Massage kan også bidrage til at reducere stress og fremme afslapning, hvilket kan have en positiv effekt på den generelle sundhed. For at få den mest optimale massage, bør du overveje at bruge en massagebriks.

Læs mere om, hvad massage gør ved kroppen her.

Kan massage være skadeligt for kroppen?

Massage kan af og til forårsage skader på musklerne, afhængigt af intensiteten og teknikken i massagen. Dette kan være et bekymrende perspektiv for dem, der modtager massage, da de kan være bekymrede for eventuelle skader. Dette er dog generelt ikke noget problem, hvis massagen gives af en kvalificeret og erfaren terapeut. I nogle tilfælde kan massage dog føre til sensoriske skader, som kan medføre langvarig smerteoverfølsomhed. For personer med kroniske smerter bør massage være blid og ikke for intens. Bivirkninger af massage er normalt mindre alvorlige, men der er rapporteret om mere alvorlige tilfælde. Når man modtager massage, er det vigtigt at kommunikere med terapeuten om ubehag eller smerte, som man oplever. Massage bør ikke bruges som erstatning for lægehjælp, og personer med bekymringer om mulige skader bør rådføre sig med deres læge, inden de modtager massageterapi.

Er der en aldersgrænse for hvem der må få massage?

Massageterapi er en fantastisk måde at forbedre dit barns livskvalitet på. Det kan hjælpe med en række forskellige problemer, herunder stressreduktion, forbedret søvnkvalitet og et stærkere immunsystem. Søvn er afgørende for, at kroppen kan fungere optimalt, da det giver dit barn mere energi og koncentration. Massage kan derfor forbedre dit barns akademiske præstationer og hjælpe dem med at klare kroniske sygdomme. Massage kan også bidrage til at mindske angst og depression hos børn og derudover kan massage påvirke vækst og udvikling på en positiv måde. Massage er velegnet til alle aldre og massageterapeuter er eksperter i at give massage, der er skræddersyet til dit barns specifikke behov.

Kan man få massage under graviditeten?

Massage har vist sig at hjælpe med at mindske depression og angst, lindre smerter i ben og ryg, forbedre søvnen og lindre smerter under fødslen. Det er vigtigt at finde en professionel, der er uddannet i prænatal massage, hvis du beslutter dig for at få massage under din graviditet. Massage kan være en god måde at hjælpe med at reducere stress og spændinger under graviditeten. Det er sikkert at få massage under graviditeten, så længe du holder visse forholdsregler i tankerne. De ting, du bør undgå under graviditeten, omfatter: dybvævsmassage på dine ben, trykpunkter i håndled, ankler eller mellem fingrene og generel massage, hvis du har risiko for for tidlig fødsel, præeklampsi, forhøjet blodtryk, blodpropper eller en koagulationsforstyrrelse, problemer med din moderkage, såsom placenta previa, eller graviditetsdiabetes. Tal med din læge, hvis du er bekymret for at få massage under graviditeten. Ting, du bør være opmærksom på, når du går ind på et massage kontor eller spa, er blandt andet om der er en ansvarsfraskrivelse, et rent og behageligt miljø og en gravid mavepude, så du kan ligge på maven.

Hvordan virker massagepistoler?

En massagepistol er et værktøj, der kan bruges til at lindre muskelømhed. Massagepistoler fungerer ved at bruge slagkraft til at stimulere musklen. Denne stimulering kan bidrage til at øge blodgennemstrømningen og fjerne affaldsstoffer fra musklen. Massagepistoler bør anvendes i korte perioder og undgås på følsomme områder. Når du bruger en massagepistol, bør du undgå områder, der er smertefulde, da dette kan føre til yderligere skader. Massagepistoler kan bruges som supplement til at arbejde sammen med en professionel massageterapeut. Den bedste måde at bruge en massagepistol på er at bruge den på en stor muskelgruppe i 1-2 minutter. Folk undrer sig over, om en massagepistol virkelig virker. Massagepistoler har vist sig at være effektive til at reducere forsinket muskelømhed (DOMS) og forbedre muskellængden på kort sigt. Massagepistoler kan være med til at forbedre kvaliteten af din træning ved at hjælpe med at genoprette musklerne. Vær dog opmærksom på, at massagepistoler ikke er en erstatning for professionel lægehjælp, så hvis du har smerter, som ikke lindres ved hjælp af en massagepistol, skal du kontakte en fysioterapeut.

Hvordan virker fodmassage?

Fodmassage kan være gavnlig for personer med forskellige helbredstilstande og for dem, der ønsker at reducere stressniveauet. Ved at massere fødderne kan man også hjælpe med at opdage potentielle problemer med fødderne, f.eks. sår eller nedgroede tånegle. Hvis du vil give dig selv fodmassage, skal du starte med at holde den forreste del af anklen med den ene hånd og derefter bruge tommelfingeren og pegefingeren på den anden hånd til at massere bagsiden af anklen. Brug derefter tommelfingeren til at lave små cirkler fra bunden af hælen og op til bunden af hver tå. Til sidst roterer du hver tå let. Hvis du føler smerte under massagen, skal du reducere trykket eller helt stoppe. Fodmassage er godt, fordi massage af fødderne også øger blodcirkulationen, hvilket er vigtigt for at helbrede og holde muskler og væv sunde. Desuden kan det aktivere nervesystemet, hvilket kan øge endorfinerne, eller de gode hjernekemikalier, der giver velvære.

Bedøm denne artikel

Klik på en stjerne for at bedømme