Hos Netfysioterapi.dk undersøger vi forskellige tests af annoncefinansierede produkter tilgængelige på nettet, og samler dem sammen så du kan få alle resultater i én komplet artikel.

Sidst opdateret den

Det har altid været populært at hjemmetræne. Forskellen nu er bare, at man har mere udstyr tilgængeligt, end man havde før i tiden. Det betyder, at du kan opnå bedre resultater derhjemme, uden du behøves være tilmeldt et fitnesscenter. TRX øvelser har potentialet til at blive dit nye fitnesscenter derhjemme. 

Noget af det udstyr, som nu er tilgængeligt, er TRX bånd, som man kan bruge til at træne hele kroppen. Det er både i forhold til styrke, udholdenhed, stabilitet og balance. Det betyder, at du kan komme omkring hele kroppen, hvor du kan vælge at lave specifikke øvelser, hvor du udelukkende fokuserer på din overkrop eller underkrop. Du kan også vælge at træne din mave eller din ryg. Det er helt op til dig, hvilke øvelser du ønsker at lave. 

I de nedenstående afsnit vil der blive gennemgået, hvad TRX bånd er, og hvilke øvelser du kan vælge at lave med dem.

Hvorfor skal du træne med TRX bånd? 

TRX er en forkortelse for Total Resistance Exercise, hvor det handler om at udnytte sin egen kropsvægt og tyngdekraften. Det er en træningsform, hvor man kan styrke hele kroppen, som der også bliver nævnt i det ovenstående afsnit. Det fungerer således, at man bruger slyngetrænerne til at lave en række forskellige øvelser, som hver især kan tilpasses til forskellige muskelgrupper. 

TRX træning er kendetegnet ved, at det er nemt og simpelt, hvilket betyder, at det i høj grad kan foregå derhjemme. Det er ligeledes en stor fordel, at øvelserne kan tilpasses så detaljeret, så der altid vil være en øvelse for dig i den sværhedsgrad, du ønsker. Hvis man skal koge TRX træning ned til nogle få punkter, kan man sige: 

  • Effektiv styrketræning på kortere tid
  • Det bliver muligt at træne, hvor du vil, og når du vil 
  • Du kan tage din træning med på ferie eller andre steder
  • Du kan træne hele kroppen med det samme redskab 

Træn dine overarme med TRX bånd


TRX øvelser

En af de øvelser, som du kan vælge at lave med TRX bånd, er biceps curls. Dette er en øvelse, hvor du fokuserer på dine biceps. Det fungerer således, at du tager fat i TRX båndene, hvor du vender håndfladerne op mod dig selv. Så handler det bare om at bøje armere op imod dit ansigt, hvor det er vigtigt, at du fokuserer på ikke at bøje albuerne. Jo mere stille, du kan holde dine albuer, jo bedre kan du lave øvelsen. Hvis du begynder at bevæge albuerne for meget, så bliver øvelsen ikke isoleret til din biceps, men spreder sig mere ud. Det er ikke optimalt, når man ønsker at ramme sin biceps. Et godt valg til dette kunne være en Toorx Slyngetræner Pro Double, som opfylder alle krav for en god hjemmetræning. 

Forhandler Pris Totalpris Læs mere
999,00 1.000,00 Gå til forhandler »

En anden øvelse, som du kan lave med TRX bånd, er triceps extensions. Denne øvelse rammer den anden del af overarmen, som hedder tricepsen. I denne øvelse skal du vende hænderne med håndryggen ned ad og presse TRX båndet ned mod gulvet. Her er det ligeledes vigtigt at holde albuerne stille, så du udelukkende fokuserer på at ramme din triceps. 

TRX øvelser

Hvis man ønsker at få store overarme, er det vigtigt at både træne biceps og triceps for det bedste resultat. Du kan blandt andet vælge en AeroSling Elite Plus, som både kan fungere i forhold til biceps og triceps træning.

Alt efter hvilket niveau du er på, kan du opdele træningen i flere sæt. Et godt udgangspunkt er at opdele øvelsen i tre sæt med 8 – 10 gentagelser. Så kan du altid tilføje eller fjerne gentagelser, hvis du kan mærke, at det er for hårdt eller for nemt. 

Forhandler Pris Totalpris Læs mere
1.495,00 1.495,00 Gå til forhandler »

Læs også: Hometrainer test 2020 – De 7 bedste modeller på markedet

Træn dine ben og baller med TRX bånd


TRX øvelser

Hvis du ønsker at træne hele kroppen, skal du selvfølgelig også omkring benene og ballerne. Dette kan gøres ved hjælp af øvelsen, jump squat, hvor du fokuserer på dine ben og baller. Du styrker også din balanceevne, når du laver denne øvelse.

Først og fremmest skal du have monteret dine TRX bånd i en højde, hvor det giver mening i forhold til denne øvelser. De skal gerne en smule op i højden. Så handler det om at placere dig med bøjede arme, når du har TRX båndene i hænderne. Hænderne skal gerne være med håndryggen op ad. Det næste skridt er at squatte ned til en ca. 90 graders vinkel, som svarer til at sætte sig på en stol. Her er det vigtigt, at dine knæ ikke kommer længere ud end dine tæer. 

Mens du squatter ned mod den fiktive stol, skal du strække og presse hænderne ned. Når du er nede ved den fiktive stol, skal du hoppe op med så meget kraft, du kan. Jo mere kraft, jo bedre resultater. Hvis du mangler et passende redskab til denne øvelse, så kan du overveje en Nordic Fighter Slyngetræner, som helt sikkert kan hjælpe dig på vej mod en god hjemmetræning.

Forhandler Pris Totalpris Læs mere
399,00 400,00 Gå til forhandler »

Hvis du er begynder, bliver det anbefalet at lave øvelsen i ca. 30 sekunder pr. gang, men hvis du er øvet, kan du passende øge tiden til ca. 1 minut pr. gang. Det bedste er selvfølgelig at mærke efter, hvordan det føles og justere niveauet efter det. 

Armbøjninger med TRX bånd


TRX øvelser

En af de mest udbredte øvelser i hele verden er armbøjninger. Det er en simpel øvelse, men den er hård. Armbøjninger stiller store krav til din corestyrke. Hvis du vælger at lave armbøjninger med TRX bånd, bliver der sat yderligere krav. 

Du monterer TRX båndene, så du kan lægge fødderne op i håndtagene, hvor de er hævet lidt over jorden. Herfra handler det faktisk bare om at lave normale armbøjninger, men du vil hurtigt bemærke, at armbøjningerne ikke helt er det samme som før. Det er en smule hårdere end før, men du opnår derfor også bedre resultater, når du laver armbøjninger med TRX bånd. Hvis det lyder som noget for dig, kan du passende overveje ROPES Bungee Single Trainer Medium. 

Forhandler Pris Totalpris Læs mere
999,00 1.000,00 Gå til forhandler »

 

Se vores artikel om: Slyngetræner | Se de 7 bedste slyngseler og ophæng

Se også denne artikel på aktivtraening.dk: Derfor skal du træne TRX 

Læs også: Træningselastik | 5 elastikker til træning af muskler og led | Se dem her!

Denne side er anmeldt af: Alexander S. Kruse Rating 5/5

Dette indlæg har fået NAN stjerner baseret på 0 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm dette indlæg
Forfatter

Redaktionen i Obsidian Media har ét simpelt formål: At skabe verdens bedste forbrugermagasin til formål at hjælpe de danske forbrugere med vejledning om forbrugsgoder. Alle vores artikler er udarbejdet af vores skribenter i samarbejde med vores research-team, som der har indsamlet data og udvalgt produkter. Artiklerne er derved baseret på omfattende og grundige research-processer, hvor vi samler alt relevant information og data på de respektive produkter og ydelser, så du som læser vejledes på bedst mulig vis.

Skriv en kommentar