BMI Beregner:
Udregn din idealvægt og BMI

BMI Beregner

Beregn din BMI (Body Mass Index) og idealvægt og find ud af, om du vejer for meget. BMI er en hurtig måde at få en ide om, om du vejer for meget eller for lidt. Der er nogle generelle ulemper med beregningen, som den Nye BMI test (New BMI) har forsøgt at løse.

Den kan du også bruge nedenunder. Udover at udregne din BMI er det også spændende at finde ud af, hvad din ideal vægt er (altså den vægt, du ideelt set bør have).

Til det kan du bruge People’s Choice Ideal Vægt testen. Sidst kan du med Waist-To-Hip testen finde ud af, hvad dit forhold mellem talje og hofte er, for at se hvor tæt på, du kommer den optimale forskel.

→ Få din BMI ned med den rigtige crossmaskine

Standard BMI

BMI er en af de ældste metoder, vi har, til at udregne, om man hhv. er overvægtig eller undervægtig. Faktisk stammer det helt tilbage fra 1800-tallet, hvor der ikke var lommeregnere, så lægen skulle have en nem udregning til at vurdere, om en patient vejede for meget eller for lidt. Formlen er simpel: Vægt(kg)/Højde(m)^2. Du kan indtaste din højde og vægt i formen til højre og se, hvad din BMI er.

BMI tallet betyder følgende:

< 18.5 – Undervægtig

18.5 – 24.9 – Normal vægt

25 – 29.9 – Overvægtig

> 30 – Svært Overvægtig

Nyt BMI

Der er flere problemer i den måde, BMI udregnes på. Det kan blive lidt teknisk, men fordi man ganger højden med sig selv, betyder det, at høje personer får en højere BMI og lavere personer en lavere BMI.

Det har især en indflydelse hos lavere kvinder, som med den gamle BMI metode får et lidt for gavmildt resultat. Den nye måde at beregne BMI på er derfor følgende: 1.3 x vægt(kg)/højde(m)^2.5.

Prøv selv at sammenligne og se hvad forskellen er. New BMI er et mere præcist tal for, om du vejer for meget eller for lidt.

BMI tallet betyder følgende:

< 18.5 – Undervægtig

18.5 – 24.9 – Normal vægt

25 – 29.9 – Overvægtig

> 30 – Svært Overvægtig

BMI for bodybuildere og atleter

BMI er ikke et særlig godt tal at bruge, hvis du er vægtløfter eller i det hele taget er muskuløs eller har ’store knogler’. Hvis det er dig, vi beskriver, er det bedre at bruge fedtprocent som mål, for hvor meget du skal veje.

Ideal vægt

Ideal vægt fortæller dig, hvor meget du ideelt set skal veje i forhold til dit køn, alder og højde. Men hvordan udregner man lige det, og hvem bestemmer, hvad der er rigtigt?

På mange beregnere på nettet indtaster du bare din højde, og så får du et interval, der kan være stort (eksempelvis 60-75kg), som ikke rigtig giver noget brugbart. For at løse det problem kan du bruge People’s Choice Ideal Vægt testen.

Den er opstået ved at forskere har spurgt en masse kvinder og mænd i alle aldre om, hvad de mener, de burde veje i forhold til deres højde og alder. Ud fra de svar har man så lavet en formel, der er ret præcis, da den bygger på tusindvis af svar fra almindelige mennesker.

Fedtprocent

Fedtprocent er delen af din kropsvægt, der er ren fedt og er den mest præcise måde at finde ud af, om du vejer for meget. Fedtprocent er efterhånden ret nemt at finde ud af, enten med en kropsanalyse badevægt eller med en ‘fedttang’.

Bedøm denne artikel

Klik på en stjerne for at bedømme