Sidst opdateret den

Alle mennesker ved, hvad koffein er, og langt de fleste har et dagligt indtag af koffein på den ene eller den anden måde. Rigtigt mange danskere drikker kaffe hver eneste dag – og gerne flere kopper – ligesom flere og flere mennesker drikker henholdsvis energidrik og cola hver eneste dag. Effekten er et energiboost og en opkvikkende følelse, der får dig til at føle dig frisk og vågen. Du kan yde bedre, din koordination forbedres, din udholdenhed forøges, og din hukommelse bliver skærpet.

Af samme grund er det også oplagt at anvende koffein i forbindelse med træning. Du kan nemlig forbedre dine præstationer under træningen, ligesom du i det hele taget vil føle dig mere oplagt til at træne. Det er her, at koffeinpiller kommer ind i billedet – for hvad gør koffeinpiller?
Selvom kaffe, the og cola også indeholder koffein, så indeholder koffeinpillerne det i ren form. Du kan desuden styre helt præcist, hvor meget koffein du indtager, så du undgår at overskride de danske fødevaremyndigheders anbefalede daglige dosis.

Koffein piller er særligt blevet eftertragtet i de seneste par år, hvor der generelt er kommet øget fokus på træning. Flere og flere bruger pillerne som et led i deres træning som en form for pre workout, og det betyder også, at der er flere og flere producenter, som har fanget interesse for koffeinpillerne.

Vi har samlet de bedste af slagsen i denne test.

Læs også: De 3 bedste billige proteinbarer på markedet

Bodylab Caffeine – bedst i test

Om Bodylab Caffeine

Bodylab er en dansk producent, der meget vel kan betegnes som førende på markedet for produktion og salg af kosttilskud. Deres koffeinpiller er baseret på syntetisk koffein og indeholder 200 milligram ren koffein per koffeintablet.

Den daglige dosis er normeret til 1 ½ koffeinpille, hvilket svarer til 300 milligram koffein om dagen. Pillerne virker indenfor 30-45 minutter, hvilket gør dem optimale i forbindelse med træning. Nogle mennesker bruger disse piller som et opkvikkende middel om morgenen – for eksempel hvis de ikke drikker kaffe. Produktet modtager strålende anmeldelser fra deres kunder, der roser både effekt, pris og hastighed.

Udvalgte specifikationer

  • Koffeinpiller med 200 milligram ren koffein pr. pille.
  • 200 piller i pakken.
  • Anbefalet daglig dosis: 1 ½ koffeinpiller.
  • Effekt inden for 30-45 minutter.
  • Glutenfri, laktosefri og uden tilsat sukker.

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

Bodylab Energizer – koffein-lillesøsteren

Om Bodylab Energizer

Dette er endnu et godt koffeinprodukt fra Bodylab. Denne koffeinpille er baseret på guarana ekstrakt med et højt indhold af koffein. Hver koffeinkapsel indeholder således 100 milligram ren koffein. Den er dermed ikke helt lige så stærk som storebroren ovenfor, Bodylab Caffeine.

Guarana er en koffeinholdig plante fra Sydamerika, og koffeinen i planten giver dig en opkvikkende effekt, som kommer ganske kort tid efter indtag. Guarana i ubehandlet form indeholder kun en smule koffein (cirka 1-3%), men i Bodylabs produkt her har man ekstraheret guaranaen til at indeholde hele 22%.

Den daglige dosis er normeret til 1-3 koffeinpiller, dvs. maksimalt 300 milligram ren koffein.

Udvalgte specifikationer

  • Koffeinpiller med 100 milligram ren koffein pr. pille.
  • 120 piller i pakken.
  • Anbefalet daglig dosis: 1-3 koffeinpiller.
  • Effekt inden for 30-45 minutter.
  • Glutenfri, laktosefri og uden tilsat sukker.

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

Bulk Powders koffeinpiller – den hurtige til træningen

Om Bulk Powders koffeinpiller

Bulk Powders er en britisk producent, der har specialiseret sig i udvikling af kosttilskud. Disse koffeinpiller har et højt indhold af koffein – nemlig hele 200 milligram ren koffein per kapsel. De er kendt for at give en bekvem og præcist doseret mængde koffein, så du aldrig er i tvivl om, hvor meget koffein du har indtaget.

Pillerne er effektive, og reducerer din træthed, de bidrager til et forbedret fokus og øger din ydeevne. De kommer i en praktisk tabletform, som er nem at dele i halve, hvis du gerne vil nøjes med en halv dosering. Bulk Powders koffeinpiller er meget populære som et pre-workout supplement, og de anbefales således også i forbindelse med træning.

Udvalgte specifikationer

  • Koffeinpiller med 200 milligram ren koffein pr. pille.
  • 100/250 piller i pakken.
  • Anbefalet daglig dosis: 1 1/2 koffeinpiller.
  • Glutenfri, laktosefri, sojafri, gmo-fri, vegetarisk, vegansk.

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

Hvad er koffeinpiller?

Koffein – herunder koffeinpiller – er kendt for dets stimulerende egenskaber, hvad end du har brug for at blive kvikket op, få mere energi, få hjernen til at arbejde bedre og hurtigere eller forbedre din opmærksomhed. Koffein er også kendt for at påvirke vores opfattelse af anstrengelse. Det vil sige, at du potentielt kan presse dig selv til at træne hårdere og i meget længere tid, fordi hjernen ikke opfatter anstrengelsen på samme måde.

Der er således en lang række positive fordele ved koffein og koffeinpiller:

  • Du får bedre udholdenhed i forhold til både præstationer og kapacitet. Således er for eksempel koffeinpiller og løb en god kombi.
  • Du øger opmærksomheden og forbedrer koncentrationen.
  • Koffein bidrager til at reducere den opfattede anstrengelse.
  • Koffein bidrager til at forbedre dit fokus.
  • Koffein mindsker træthed og forbedrer din ydeevne.

Af ovenstående grunde er koffeinpiller således også særdeles populære som en pre-workout ingrediens, da du kan forbedre din indsats og maksimere resultatet af din træning.

Måske kunne du også være interesseret i at læse Bedste pre workout på markedet og al den info du behøver.

Koffeinpiller – bivirkning?

Koffeinpiller er ikke farlige, og der er i øvrigt tale om et naturstof, som er ganske udbredt. Koffeinen i en koffeinpille er ikke anderledes end koffein i kaffe, te og cola, men som med alle mulige andre stimulanser skal den indtages med måde. De danske fødevaremyndigheder anbefaler således, at det daglige indtag af koffein ikke må overstige 300 milligram.

Overskrider du det anbefalede koffeinindtag vil du kunne opleve en række forskellige bivirkninger ved koffeinpillerne. Du kan således opleve at få hjertebanken, hovedpine, rastløshed og muskelrystelse. Derudover kan du også få sure opstød, diarre og kvalme.

Overholder du det anbefalede daglige koffeinindtag, vil du dog ikke få bivirkninger. Børn, gravide og ammende kvinder anbefales dog at undlade at tage koffeinpiller.

Kan koffeinpiller bruges i stedet for pre-workout produkter?

Koffein er en væsentlig del af alle pre-workout produkter, der imidlertid også ofte indeholder en masse andre ingredienser, herunder sukker, kreatin og forskellige vitaminer. Alle har deres positive indvirkning på din træning, men de har også visse bivirkninger.

Som nævnt ovenfor har koffein ingen bivirkninger, hvis blot du holder dig inden for den maksimale dosering per dag. Hvis du således ønsker et helt bivirkningsfrit produkt, eller du blot ikke har lyst til at indtage alle de ekstra ingredienser, der er i pre-workout produkter, kan du altså med fordel nøjes med at tage koffeinpiller.

Kan man få koffein på andre måder?

Som nævnt er der ikke forskel på den koffein, der er i koffeinpiller, og den koffein, der for eksempel er i din morgenkaffen. Fordelen ved koffeinpillerne er dog, at du kender den præcise koffein-mængde, der er i pillerne. Du kan derimod ikke altid være sikker på, hvor meget koffein du indtager ved at drikke kaffe, te eller cola. Men selv hvis du er helt klar over, hvor meget koffein du får med din daglige kaffe, er det ikke ensbetydende med, at den har præcis samme effekt, som hvis du indtager præcis samme mængde i koffeinpille-form.

Der er imidlertid også udført en masse undersøgelser, som viser, at koffeinens positive effekt er størst, hvis den indtages rent. Således er særligt udholdenheden mærkbart bedre, hvis du indtager vand tilsat koffein i forhold til, hvis du drikker normal kaffe. Således sænker kaffen altså koffeinens effekt i et vist omfang. Derfor vil du aldrig få helt samme effekt fra koffeinen ved blot at drikke din kaffe.

Gode tips om koffeinpiller og koffeinindtag

Selvom der som udgangspunkt ikke er noget som helst kompliceret, vanskeligt eller farligt ved koffeinpiller eller ved at indtage koffein i det hele taget, så er det dog en god idé at følgende nedenstående gode råd for at navigere bedst muligt i dit koffeinindtag.

  • Undgå koffein, når du skal sove. Og helst også i mange timer før du skal sove. Koffeinens virkning er jo netop at være opkvikkende, og når du skal til at sove, vil koffein i stedet føre til søvnløshed, rastløshed og hjertebanken. Det påvirker helt naturligt kvaliteten af din søvn, og det er derfor en god idé at holde sig langt fra koffein i timerne op til, at du skal i seng.
  • Tag anbefalingerne vedrørende dosering og daglig dosis alvorligt. Der er blevet forsket meget i koffeinindtag, og anbefalingerne er der af en årsag. Det er både ubehageligt at have hjertebanken og rystelser i kroppen ved for stort indtag af koffein – men det er heller ikke særligt sundt for din krop.
  • Undgå at kombinere koffein og alkohol. Koffein kan nemlig være med til at forstærke alkoholens effekt, og det er derfor bedst at holde de to ting adskilt fra hinanden.
  • Mærk efter og lyt til din egen krop. At koffeinpiller virker godt for nogle mennesker, betyder ikke, at de har samme effekt for dig. Det kan godt være, at du kan yde mere og er lysvågen, men det kan næsten være lige meget, hvis du samtidig skal bøvle med maveproblemer og problemer med at falde i søvn. Det fastholdes, at det ufarligt at tage koffeinpiller, men nogle mennesker reagerer blot kraftigere på koffeinen end andre gør. Så lyt til din egen krop, gør dig dine egne erfaringer og ager derefter.

Se også artiklerne: Den helt store test af vitaminpiller

Se også: Koffeinpiller – Guide om koffein kosttilskud skrevet af bgh.dk

Denne side er anmeldt af: Michael S. Jacobsen 10/10

This post has a rating of 4.6 stars based on 25 reviews from our users.
Rate this post
Forfatter

Alexander er passioneret inden for fitness, og dyrker vægtløftning dagligt. Han har flere års erfaring med fitness, og en høj kendskab til alle typer formål med træning. Alexander er redaktør hos Obsidian Media ApS

Skriv en kommentar